Dodatek Mieszkaniowy i Energetyczny PRZYJMOWANIE I ZAŁATWIANIE SPRAW – DODATKI MIESZKANIOWE
Dodatek mieszkaniowy: Podstawą ubiegania się o przyznanie dodatku mieszkaniowego jest złożenie wniosku wraz z deklaracji o wysokości dochodów za okres trzech miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku. Osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy ma obowiązek przedstawić do wglądu dokumenty potwierdzające wykazany w deklaracji dochód gospodarstwa domowego.
Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego wypełnia zarządca budynku, w którym znajduje się lokal mieszkalny potwierdza tytuł prawny, powierzchnię mieszkania oraz wysokość opłat w bieżącym miesiącu.
Właściciel domu jednorodzinnego przy ubieganiu się o dodatek mieszkaniowy do wniosku dołącza zaświadczenie Starostwa Powiatowego potwierdzającego tytuł prawny do zajmowanego budynku, wielkość powierzchni użytkowej domu jednorodzinnego i stan wyposażenia technicznego budynku lub powyższe dane wnioskodawca podaje w oświadczeniu po pouczeniu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. W przypadku gdy lokal mieszkalny nie jest wyposażony w instalację centralnego ogrzewania, centralnie ciepłej wody oraz instalację gazu ziemnego osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy musi przedstawić ostatnią fakturę za energię elektryczną stanowiącą podstawę wyliczenia ryczałtu za brak w/w instalacji.
Dodatek mieszkaniowy jest przyznawany na okres sześciu miesięcy, wypłacany jest do 10 dnia każdego miesiąca z góry zarządcy domu lub osobie upoważnionej do pobierania należności za mieszkanie. Bezpośrednio wypłaca się dodatki jedynie właścicielom domu jednorodzinnego. O dodatek mieszkaniowy mogą ubiegać się osoby posiadające tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego oraz ponoszące w związku z tym opłaty. Aby otrzymać dodatek mieszkaniowy należy spełnić kryterium dochodowe.
Kryterium dochodowe obowiązujące od dnia 1 marca 2020r.:
- dla osoby samotnie gospodarującej 2100,00 zł miesięcznie,
- dla gospodarstwa wieloosobowego 1500,00 zł miesięcznie na osobę.
Dochodem w myśl ustawy o dodatkach mieszkaniowych są wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania i składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz ubezpieczenia chorobowe.
Do dochodu nie wliczamy: świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, dodatków dla sierot zupełnych, jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka, dodatku z tytułu urodzenia dziecka, pomocy w zakresie dożywiania, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej, dodatku mieszkaniowego, dodatku energetycznego, zapomogi pieniężnej, o której mowa w przepisach o zapomodze pieniężnej dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenie przedemerytalne albo zasiłek przedemerytalny w 2007r., świadczenia pieniężnego i pomocy pieniężnej, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 20 marca 2015r. o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych (Dz. U. z 2018r. poz. 690), świadczenia wychowawczego, o którym mowa w ustawie z dnia 11 lutego 2016r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2018r. poz. 2134 i 2354), dodatku wychowawczego, o którym mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2018r. poz. 998, 1076, 1544 i 2245), dopłaty do czynszu, o której mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018r. o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania (Dz. U. poz. 1540), oraz świadczenia pieniężnego przyznawanego na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2018r. o grobach weteranów walk o wolność i niepodległość Polski (Dz. U. poz. 2529) oraz świadczenia uzupełniającego przyznanego na podstawie ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji (Dz. U. poz. 1622).
Kryterium dochodowe ulega zmianie każdorazowo przy waloryzacji świadczeń emerytalnych i rentowych. W przypadku osoby samotnie gospodarującej kryterium to wynosi 175 % najniższej emerytury obowiązującej na dzień złożenia wniosku, w przypadku gospodarstwa wieloosobowego 125 % najniższej emerytury.
Warunkiem otrzymania dodatku mieszkaniowego jest również kryterium metrażowe określone w art. 5 ustawy o dodatkach mieszkaniowych.
Ilość osób | Powierzchnia normatywna |
Dopuszczalne przekroczenie pow. normatywnej + 30 % |
jedna osoba | 35,00 m.kw. | 45,50 m.kw. |
dwie osoby | 40,00 m.kw. | 52,00 m.kw. |
trzy osoby | 45,00 m.kw. | 58,50 m.kw. |
cztery osoby | 55,00 m.kw. | 71,50 m.kw. |
pięć osób | 65,00 m.kw. | 84,50 m.kw. |
sześć osób | 70,00 m.kw. | 91,00 m.kw. |
W przypadku zamieszkiwania w mieszkaniu większej liczby osób, dla każdej kolejnej osoby powiększa się powierzchnię normatywną o 5 m.kw. Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m. kw., jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Spełnienie kryterium dochodowego i metrażowego nie gwarantuje otrzymanie dodatku mieszkaniowego, jest to uzależnione od dochodów gospodarstwa domowego oraz wysokości opłat mieszkaniowych. Sposób obliczania wysokości dodatku mieszkaniowego określa art. 6 ustawy o dodatkach mieszkaniowych.
Gdyby okazało się, że dodatek mieszkaniowy przyznano na podstawie nieprawdziwych danych zawartych w deklaracji lub wniosku osoba pobierająca dodatek będzie zobowiązana do zwrotu nienależnie pobranej kwoty w podwójnej wysokości.
Należności te wraz z odsetkami i kosztami egzekucyjnymi podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji Dodatek mieszkaniowy może zostać wstrzymany, jeśli gospodarstwo domowe nie opłaca na bieżąco należności za zajmowany lokal.
Dodatek mieszkaniowy – przyznawany jest w oparciu o wniosek złożony przez osobę ubiegającą się. Uprawnienia do dodatków mieszkaniowych uzyskują osoby, które spełniają jednocześnie trzy warunki:
Jeżeli dochód jest nieco wyższy, nie zamyka to możliwości otrzymania dodatku
– jeśli bowiem kwota nadwyżki nie przekracza wysokości dodatku mieszkaniowego, należny dodatek mieszkaniowy obniża się o tę kwotę,
normatywna powierzchnia użytkowa zajmowanego lokalu mieszkalnego w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie przekracza:
w razie zamieszkiwania w lokalu większej liczby osób, dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię o 5 m.kw.
Powierzchnia użytkowa zajmowanego lokalu mieszkalnego nie może przekraczać normatywnej powierzchni użytkowej o więcej niż: 30 % albo 50 % pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60 %.
Normy powierzchni użytkowej podwyższa się o 15 m.kw., jeżeli w mieszkaniu zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, jeżeli niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności.
Wymagane dokumenty:
Do wniosku o ustalenie prawa do dodatku mieszkaniowego należy dołączyć:
− deklarację o wysokości dochodów gospodarstwa domowego,
− dokumenty potwierdzające wysokość dochodów osiągniętych w okresie trzech pełnych miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku,
− dokumenty potwierdzające wysokość opłat mieszkaniowych (czynsz, opłaty związane z eksploatacją, opłaty za energię cieplną, wodę, odbiór nieczystości stałych i płynnych)
– informacja od zarządcy,
− fakturę VAT za energię elektryczną za ostatni okres rozliczeniowy,
Termin załatwienia spraw:
Decyzje o przyznaniu lub odmowie przyznania dodatku mieszkaniowego wydaje się w terminie przewidzianym w Kodeksie Postępowania Administracyjnego. Od decyzji przysługuje stronie wniesienie odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach za pośrednictwem Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Sandomierzu w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
Odbiór decyzji następuje w Ośrodku Pomocy Społecznej w Sandomierzu, ul. Żydowska 6c, pokój nr 12 lub za pośrednictwem poczty.
Wypłata dodatku mieszkaniowego dokonywana jest na konto zarządcy lokalu i pomniejsza w ten sposób należność osoby starającej się o dodatek. Właścicielom domów jednorodzinnych dodatek mieszkaniowy wypłaca się bezpośrednio w kasie banku przy ul. Słowackiego 37 „b” lub przekazuje przelewem na wskazane konto osobiste.
Dodatek jest wypłacany do 10 dnia każdego miesiąca z góry.
Decyzje o przyznaniu i odmowie przyznania świadczenia oraz dokumenty księgowe i kadrowe są ewidencjonowane zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt Ośrodka Pomocy Społecznej w Sandomierzu.
Informacja:
Wydawanie druków i formularzy wniosków dotyczących dodatków mieszkaniowych, przyjmowanie wniosków, przyjmowanie dokumentów uzupełniających do wniosków, realizuje sekcja świadczeń rodzinnych i dodatków mieszkaniowych Ośrodka Pomocy Społecznej w Sandomierzu, ul. Żydowska 6c pokój nr 12, 1 piętro.
Druki dostępne są również na stronie internetowej tut. Ośrodka www.ops.sandomierz.pl zakładce "informacje o OPS" ↓ "wzory dokumentów" oraz na stronie BIP w zakładce "druki do pobrania"
Wszelkie informacje dotyczące dodatku mieszkaniowego można uzyskać pod numerem telefonu:
(15) 832-31-60 wew. 25
PRZYJMOWANIE I ZAŁATWIANIE SPRAW – DODATKI ENERGETYCZNE
Postępowanie w sprawie dodatku energetycznego wszczyna się na wniosek odbiorcy wrażliwego energii elektrycznej. Odbiorca wrażliwy energii elektrycznej to osoba, której przysługuje dodatek mieszkaniowy i jest stroną umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym i zamieszkuje w miejscu dostarczania energii elektrycznej. Wzór wniosku o wypłatę dodatku energetycznego został przyjęty uchwałą Rady Miasta Sandomierza z dnia 30.10.2019r.
Do wniosku dołącza się:
Dodatek energetyczny przyznawany jest w drodze decyzji administracyjnej.
Warunki wydania decyzji pozytywnej:
Przypadki odmowy przyznania dodatku energetycznego:
Od 1 maja 2019 r. kwota dodatku energetycznego wynosi:
- 11,37 zł miesięcznie dla gospodarstwa domowego prowadzonego przez osobę samotną,
- 15,80 zł miesięcznie dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 4 osób,
- 18,96 zł miesięcznie dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 5 osób.
Dodatek energetyczny przyznaje się od miesiąca, w którym wnioskodawca złożył wniosek po spełnieniu przesłanek wynikających z ustawy. Wypłacany jest w formie wskazanej przez odbiorcę wrażliwego energii elektrycznej.
Dodatek energetyczny wypłaca się terminie wskazanym w art. 5c ust. 1 ustawy.
Odwołanie od decyzji dotyczącej dodatku energetycznego - wnioskodawca ma możliwość wniesienia odwołania w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach za pośrednictwem Dyrektora. Wniesienie odwołania od decyzji w sprawie dodatku energetycznego wstrzymuje jej wykonanie.
Informacja:
Wydawanie druków i formularzy wniosków dotyczących dodatków mieszkaniowych, przyjmowanie wniosków, przyjmowanie dokumentów uzupełniających do wniosków, realizuje sekcja dodatków mieszkaniowych Ośrodka Pomocy Społecznej w Sandomierzu, ul. Żydowska 6c pokój nr 12, 1 piętro.
Druki dostępne są również na stronie internetowej tut. Ośrodka www.ops.sandomierz.pl zakładce "informacje o OPS" ↓ "wzory dokumentów" oraz na stronie BIP w zakładce "druki do pobrania"
Wszelkie informacje dotyczące dodatku energetycznego można uzyskać pod numerem telefonu: (15) 832-31-60 wew. 25